Ergonomia będąca nauką o pracy, nazywana również inżynierią ludzką w toku rozwoju motoryzacji zaczęła odgrywać coraz większą rolę w toku projektowania nowych modeli samochodów. U zarania dziejów motoryzacji samochód służył wyłącznie do przemieszczania się, głównie dla przyjemności jednak nie koniecznie w przyjemnych warunkach. Nowy wynalazek nie był traktowany, jako narzędzie pracy ani tym bardziej, jako miejsca pracy. Podejście to uległo zmianie kiedy powszechniejsze stało się używanie samochodów w celach czysto służbowych. Wtedy też w rozwój motoryzacji wkroczyła ergonomia.
W celu zapewnienia jak największej wydajności pracy, słusznie uznano, że siedzenia muszą być wygodne, a kierowca powinien się jak najwolniej się męczyć. Koncepcja ta przyjęta na początku głównie w celach zapewnienia najwyższej wydajności pracy poskutkowała tym, że współczesne samochody każdemu kierowcy zapewniają komfortowe warunki jazdy. Poza oczywistą roli foteli, które w dużej mierze decydują o komforcie podróży. Niezwykle ważne jest również to, aby uwaga kierowcy nie była niepotrzebnie rozpraszana. Dlatego też współczesne samochody konstruowane są w ten sposób aby najważniejsze przyciski nie znajdowały się już w miejscach, które skutecznie utrudniają prowadzenie samochodu np. pod kolumną kierownicy czy też poza zasięgiem rąk. Warto tutaj wspomnieć przykład Mercedesa klasy A pierwszej generacji który na etapie projektowania był sprawdzany przez inżynierów pod kątem szybkość obsługi poszczególnych pokręteł oraz przycisków, biorąc przy tym pod uwagę ich rozmieszczenie wewnątrz samochodu.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.